Alla inlägg den 10 september 2009

Av ixi pix - 10 september 2009 09:53


Hans spelande...

När man e spelberoende å dessutom missbrukar kokain så blir man egoistisk. Man bryr sig inte om nån annan än sig själv...inte ens sina barn...


Då d va som värst med hans spelande å missbruk fick jag ätstörningar, inte för att jag inte ville äta men han tog alla våra pengar. Jag fick ungefär 1200 kr i månaden att handla mat för, inga räkningar blev betalda...


Oftast var han inte hemma så när jag gjorde middag blev d att jag lät bli att äta för att d skulle finnas mat till barnen dagen efter oxå. Jag drack kaffe å tog nån macka, kaffe e ganska mättande. Utåt sett försökte jag hålla masken...att allt va bra, mitt X tyckte inte att andra hade me att göra hur illa d egentligen va. Men min mamma märkte så hon kunde ringa mig å fråga va vi skulle äta till middag. När jag svarade att jag inte visste så sa hon till mig att komma hem till henne för hon hade mat i frysen som vi kunde få. När jag väl åt så va d svårt att få ner, magsäcken krymper å jag fick skuldkänslor gentemot barnen...tänk om d inte räckte till dom till dagen efter...


X hade ett dagtidsjobb men skötte d inte speciellt bra. En lördag dyker X chef upp hemma hos mig. X va så klart inte hemma men han sa att han ville prata me mig. Han hade en massa papper me sig å jag undrade så klart va d va för nåt. Han visade mig att d va kontoutdrag från firmakortet som mitt X hade. X hade förskingrat 120 000 kr från firman. Jag bröt ihopa å började gråta. Vi har känt chefen i många år å han e verkligen en bra person. Han visste att X spelade, dom flesta uttagen va gjorda på pubar å pizzerior var d finns spelmaskiner.


Men chefen va villig att ge X en chans. Han skulle få betala av skulden å gå på en spelmissbrukar-förening om han inte ville göra d så skulle chefen polisanmäla honom. Chefen menade att d va d enda sättet att få stopp på honom å jag höll med. Vi avtalade att jag skulle messa chefen när X va hemma å då skulle han komma hem till oss å ta tag i honom. Chefen hade försökt prata me X men när han försökte så "flydde" X, så vi bestämde att inte säga nåt.


X kom hem på söndagen å jag skyndade mig att i smyg messa hans chef. När hans chef kom så låg X på soffan, han reste sig inte ens. Chefen frågade om han visste hur mycket pengar han hade plockat ut på kontot. Han svarade att d va väl ungefär 30-40 000kr....nää, sa chefen...120 000 kr. X rörde inte en min....han såg likgiltig ut å svarade bara...jaså, e d så mycket...


Chefen sa till honom om d två alternativen han hade att välja på. X valde att betala av å försöka reda upp allt...men att han missbrukade kokain visste vi inte då...





Ovido - Quiz & Flashcards